Dansk design fra undergrunden

11 december 2019 Søren Black
Dansk design fra undergrunden

Bliv cool med et dansk design

Dansk design er i dag mere end Arne Jacobsen og Poul Henningsen. For der er heldigvis stadig kreative sjæle, der har taget arven op efter de store danske designere, som har gjort Danmark kendt ude i verden. Et af dansk modes bedste eksportvare er i dag Wood Wood, der blev grundlagt i 2002 med base i København. Her er der tale om et moderne mode- og livsstilsmærke, der i den grad har taget især de unge med storm. Det startede med tre venner fra Roskilde, der leverede tøj fra et kælderlokale på Nørrebro. I dag har Wood Wood butikker i København, Aarhus, London og Berlin. Tøj-brandet blev udviklet af de tre stiftere Karl-Oskar Olsen, Magnus Carstensen og Brian SS Jensen, og omsætter i dag for mange millioner kroner om året.

Subkultur og graffiti

Inspirationen til Wood Wood fik de tre stiftere fra subkulturen og det graffiti-miljø, de befandt sig i. De startede med at sælge T-shirts med tryk af eget design. Siden hen fik de udviklet et brand, hvor high-fashion kombineres med streetwear og undergrund. Ved at kombinere en undergrundskultur med høj kvalitet har Wood Wood skabt et modebrand, der har ramt den perfekte balance mellem mode og funktionalitet. Med andre ord, så har dette tøjmærke ramt den del af ungdommen, der gerne vil gå lækkert klædt uden nødvendigvis at lige en, der lige er kommet ud fra Handelshøjskolen.

Hættetrøjer og Adidas sko

Et af de mest populære produkter fra Wood Wood er hættetrøjen med det karakteristiske boble/pil-logo. Da den blev lanceret, stormede en stor del af de 20-årige ind for at få fingrene i en sådan trøje. Gennem årene har Wood Wood samarbejdet tæt med store brands som Disney og Reebook. I 2016 lykkedes det så Wood Wood at overraske deres fans ved at indgå et tæt samarbejde med tyske Adidas. Resultatet blev et par lækre Adidas sneakers, hvor Wood Wood stod for det visuelle udtryk.

Flere nyheder